۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 1000309

لوله فولادی برق یکی از انواع تجهیزات ضروری برای انتقال کابل‌ها و سیم‌های برق به صورت ایمن است.

بررسی و مقایسه لوله فولادی برق گالوانیزه گرم، سرد و فابریک

این لوله‌ها با دوام بسیار بالا تولید و عرضه می‌شوند تا بتوان آن‌ها را برای جلوگیری از آسیب دیدگی کابل‌ها مورد استفاده قرار داد. این لوله‌ها از جنس جنس به سه دسته گالوانیزه گرم، سرد و فابریک تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام دارای جزئیات متفاوت و عملکرد خاصی‌اند. برای مقایسه لوله‌های فولادی برق گالوانیزه گرم، سرد و فابریک و کاربرد این سه لوله، این مقاله را بخوانید.

لوله فولادی برق چیست؟

در محیط‌های مختلف به ویژه محیط‌های صنعتی، احتمال بروز خطرات جدی مانند آتش سوزی وجود دارد. در چنین شرایطی، کابل‌های بدون محافظ به راحتی آسیب می‌بینند و عملا می‌توانند باعث دامن زدن به حریق و خطرات جبران ناپذیر دیگری شوند. لوله فولادی برق محصولی است که می‌تواند با محافظت از سیم‌ها و کابل‌های مختلف، از آسیب به آن‌ها در حوادث و شرایط عادی جلوگیری کند. این لوله‌ها می‌توانند از خم و راست شدن سیم‌های برق جلوگیری کنند و باعث ثابت نگه داشتن سیم‌های برق به بهترین شکل گردند.

انواع جنس لوله فولادی برق

نیاز به استفاده از لوله فولادی برق در صنعت برق کشی و برق رسانی باعث شده تا این لوله‌ها با تنوع بالایی تولید و به بازار عرضه شوند. لوله‌های فولادی برق باید در برابر رطوبت، خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم باشند. با وجود اینکه فولاد یک فلز مقاوم است، اما حساسیت بالایی در برابر خوردگی و فشارهای وارده از خود نشان می‌دهد. از این رو پیشنهاد می‌شود که حتما یک پوشش مقاوم روی آن قرار بگیرد تا عملکرد این لوله بهبود پیدا کند. جنس لوله‌های فولادی برق شامل سه جنس زیر هستند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

      • لوله فولادی برق گالوانیزه گرم

لوله فولادی برق گالوانیزه گرم مقاوم‌ترین و باکیفیت‌ترین لوله فولادی است که می‌تواند برای برق رسانی در محیط‌های مرطوب و حساس مورد استفاده قرار گیرد. این لوله‌های فولادی می‌توانند از طریق گروه صنعتی رفیع خریداری شوند و در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. این لوله دارای عملکرد بسیار عالی در برابر رطوبت بوده و می‌تواند بدون خوردگی و سایش مورد استفاده قرار گیرد. برای تولید این لوله‌ها، در ابتدا خود لوله‌ها با ورق فولادی تولید می‌شوند. سپس حمام مذاب داغ با ترکیب روی تهیه می‌شود تا لوله‌های فولادی در داخل آن قرار بگیرند.

قرار دادن این لوله‌ها در حمام مذاب داغ روی باعث می‌شود تا یک پوشش یکدست، صاف و عالی روی آن‌ها ایجاد گردد. همچنین بدیهی است که هم فضای داخل لوله و هم فضای خارجی لوله گالوانیزه خواهد شد. ضخامت پوشش گالوانیزه روی این لوله‌های فولادی قابل تغییر است؛ اما در اکثر مواقع ضخامت گالوانیزه این لوله‌ها نسبت به لوله‌های فولادی فابریک بیشتر است.

      • لوله فولادی گالوانیزه سرد

لوله فولادی برق گالوانیزه سرد یکی از انواع لوله‌های برق است که با روش گالوانیزه سرد تولید می‌شود. افراد اهل صنعت حتما تا حدی با روش تولید ورق‌های گالوانیزه سرد آشنایی دارند، اما باید توجه داشت که تولید لوله‌های فولادی گالوانیزه سرد با روش نسبتا متفاوتی انجام می‌شود. در این روش لازم است که ابتدا لوله‌های فولادی تولید شوند. سپس روی آن‌ها پوشش گالوانیزه سرد اجرا خواهد شد.

پوشش گالوانیزه سرد برخلاف پوشش گالوانیزه گرم برای داخل فضای لوله اجرا نمی‌گردد. بلکه فقط فضای خارجی لوله دارای این پوشش خواهد بود. به همین خاطر در فضاهایی که رطوبت هوا پایین است و نیازی به پوشش گالوانیزه در داخل لوله نیست، از این لوله استفاده می‌شود. طبیعتا قیمت لوله فولادی گالوانیزه سرد نسبت به لوله فولادی گالوانیزه گرم کمتر است و این موضوع اجرای این لوله‌ها را مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

بررسی و مقایسه لوله فولادی برق گالوانیزه گرم، سرد و فابریک

      • لوله فولادی با ورق فابریک

نوع آخر لوله‌های فولادی برق گالوانیزه، نوع فابریک است. همانطور که از نام لوله‌های فولادی با ورق فابریک مشخص است، این لوله‌ها از ورق فولادی ساخته می‌شوند. این نوع ورق می‌تواند از جنس گالوانیزه گرم، سرد و یا ورق فولادی سیاه باشد که هر کدام ویژگی‌ها و برتری‌های خاص خودشان را دارند. ورق‌های فابریک به صورت رول شده به کارخانه‌های تولید لوله‌های فولادی ارسال می‌شوند تا این لوله‌ها بر اساس قطر مورد نیاز تولید و عرضه گردند.

بسته به اینکه ورق استفاده شده در این لوله‌ها از چه جنسی است، کاربرد آن نیز متفاوت است. اگر از لوله فولادی با ورق گالوانیزه گرم و دستگاه فرمینگ تولید گردد، می‌تواند در برابر رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان دهد. طبیعتا هم فضای داخلی و هم فضای خارجی لوله گالوانیزه است؛ اما ضخامت گالوانیزه گرم لایه خارجی نسبت به روش تولید لوله فولادی برق گالوانیزه گرم کمتر می‌باشد.

سخن پایانی

لوله فولادی برق یکی از انواع لوله‌های فولادی است که می‌تواند برای برق رسانی در نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، ساختمان‌های مختلف و ... مورد استفاده قرار گیرد. این لوله‌ها با سه جنس گالوانیزه گرم، گالوانیزه سرد و فابریک تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام مشخصات خاص خودشان را دارند. بسته به شرایط محیط، می‌توان از هر یک از این لوله‌ها استفاده نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.